Стереотипи у педагогічній діяльності та шляхи їх подолання

Підготувала Надія Весніна
ФРАГМЕНТ ТРЕНІНГУ З ПЕДАГОГІЧНИМИ ПРАЦІВНИКАМИ
“СТЕРЕОТИПИ У ПЕДАГОГІЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ТА ШЛЯХИ ЇХ ПОДОЛАННЯ”
                 «Як би там не було, всі ми живемо у владі стереотипів.
                   І тим цікавіше, коли життя дає нам можливість їх зруйнувати ... »
                                                                                                       Стефані Майер
Мета тренінгу: подолання негативних, трансформація застарілих, закріплення позитивних педагогічних стереотипів у вчителів.
Місце проведення: класна кімната
Кількість учасників: 10-12 педагогів
Обладнання: дошка, роздатковий матеріал, ручки, папір, пластилін
Хід заняття
Вступне слово психолога.
Щоб зберегти свої емоції та душевні сили, запобігти емоційному вигоранню, вчитель часто використовує у своїй роботі стереотипи. Сьогодні наше завдання визначитися з поняттям “стереотипи”, розглянути позитивні та негативні боки цього явища, навчитися трансформувати негативні стереотипи в позитивні.
Вправа “Асоціації” - 2 хв.
Мета: Виявити уявлення учасників тренінгу про поняття «Стереотип».
Які асоціації викликає у вас поняття “стереотип”? (шаблон, стандарт, ярлик).
Обговорення.  Стереотип — це стале, спрощене уявлення про кого- або що-небудь. Наявність стереотипів не є провиною людини. Вони є в кожного з нас, і це — природний спосіб пізнання світу.
Вправа “Типи стереотипів” - 3 хв.
Стереотипи бувають різні за змістом.
І зараз я кожному назву певний тип стереотипу, а ви сформулюйте (наведіть приклад) відповідного  цій тематиці стереотип. Отже назвіть стереотип:
віковий
статевий (гендерний)
расовий (національний)
релігійний
професійний
географічний
речовий (товари)
фізіогномічний
педагогічний
соціальний
конституційний (тіло)
Обговорення: Стереотипи можуть формуватися на основі віку («молодь слухає тільки рок-н-рол»), статі («усі чоловіки хочуть від жінок тільки одного»), раси («японці не відрізняються одне від одного»), релігії («іслам — релігія терору»), професії («усі адвокати — шахраї») і національності («усі євреї — жадібні»). Існують також стереотипи географічні («життя в невеликих містах безпечніше, ніж у мегаполісах»), речові («німецькі машини — найякісніші») тощо.
Вправа «Мозковий штурм» - 7 хв.
Мета: Спонукати вчителів до розуміння причин власних стереотипів, пошук позитивних та негативних сторін стереотипів.
Учасники об'єднуються в 3 групки (можна по принципу яблуко, груша, апельсин), кожна з яких отримує завдання:
1)    Використовуючи вже відому інформацію, спробуйте з’ясувати причини виникнення стереотипів.
2) Чи можна однозначно сказати, що стереотип це позитивне явище? (описати його негативні сторони).
3) Чи можна однозначно сказати  що стереотип це погане явище? (описати його позитивні сторони).
З обговорення можна зробити висновки про те, що причинами виникнення стереотипів є:  відсутність життєвого досвіду; емоційне сприйняття та упереджене ставлення; отримана інформація; відсутність достатньої кількості фактів, особливості виховання, вплив ЗМІ.
Позитивними сторонами стереотипу є : економія власних зусиль, яку забезпечує відповідь за шаблоном; стереотипи систематизують уявлення про світ; є готовою відповіддю на нові виклики; адаптує особистість до середовища, майбутньої діяльності; забезпечують точність, однозначність реагування в складних ситуаціях.
Негативними властивостями стереотипу є: перешкоджання розвитку творчого мислення; перекручення реальності, перебільшення негативних рис; збіднення особистості; виникнення конфліктів.
Вправа “Стереотип учня” -  10 хв.
Мета: Розвиток співпраці, аналітичного мислення, рефлексії та  об’єктивного ставлення до результатів педагогічної діяльності, учнів.
Вчителі об'єднується в підгрупки відповідно до класів в яких викладають більшість предметів (початкова, середня та старша ланка). Вчителі початкової ланки отримують завдання: обговорити та представити стереотип учня старшої школи, вчителі середньої ланки- стереотип учня початкової школи, вчителі старшої ланки — учня середніх класів.
Кожна група захищає свою роботу. Обговорення.
Вправа “Найпоширеніші стереотипи вчителів”-  5 хв.
Мета: Усвідомлення деструктивних властивостей стереотипів педагогічної діяльності, навчитися їх трансформувати у позитивні.
Кожен вчитель обирає папірець з написаним стереотипом. Кожному необхідно прокоментувати та трансформувати, префразувати його у позитивний стереотип та обрати шляхи їх подолання.
·        Працюю, працюю, а результату не бачу
·        Учень не має права виявляти негативні почуття
·        Між навчальною діяльністю учня і його загальною успішністю є прямий зв’язок
·        Учитель не може виявляти негативні почуття
·        Учитель усе повинен знати
·        Учитель не має права на помилку
·        Дитина із заможної родини – пихата
·        Дитина ще не живе, а тільки готується жити
·        Завдання педагога – виправити всі негативні якості в дитині

Вправа “Купе поїзду” - 10 хв.
Мета: Усвідомити наявність упереджень і навчитися  розуміти причину не завжди об'єктивних суджень .
Якщо стереотип закріплюється в свідомості, то згодом він перетвориться в упереджене ставлення до об'єкту стереотипу, у забобон, а в подальшому і дискримінацію.
Кожному учаснику буде надано список. Питання звучить так: «З ким із цих людей ви б найменше хотіли опинитися в одному купе поїзда?». Учасники повинні визначити три найбільш небажаних для себе людини і три найбільш бажаних. Потім учасники об'єднуються в групи по три людини. Кожна група — купе. Мета — проранжирувати список з тим, щоб обрати четвертого супутника. Після цього група збирається разом й обговорює різні вибори.
Список
         циганка;
         явний гомосексуаліст; скінхед;
         молодий чоловік, хворий на СНІД;
         неохайно вдягнена жінка з маленькою дитиною;
         кавказець-мусульманин;
         людина з села з великим мішком;
         африканський студент;
         підліток, схожий на наркомана;
         колишній ув’язнений;
         таджик у національному одязі;
         міліціонер;
         інвалід зі складеною коляскою; кришнаїт;
         китаєць, який споживає їжу з дивним запахом;
         людина, що говорить незрозумілою мовою.
Обговорення
1. Чи важко було дійти спільної думки?
2. Чому у різних груп відповіді виявилися різними?
3. Чому відповіді усіх груп іноді збігалися?
4. Чому ви не хотіли їхати з людиною в одному купе?
1) Коли нами керує страх, коли — бридливість, коли — негативне ставлення загалом?
2) Наскільки вони у кожному випадку обґрунтовані?
5. Чи можемо ми щось зробити з нашими почуттями в таких випадках? А чи треба з ними щось робити?
6. Чи може будь-хто відмовитись їхати з нами в одному купе? А якщо справа відбувається в іншій країні?
7. Як ми чинимо, коли потрапляємо в одне купе з небажаною людиною? Чи траплялися ситуації, коли ви (або хтось у вашій присутності) поводились ганебно з людьми, які вам не подобаються?
8. Чи винні ті, з ким ми не хочемо їхати?
9. Що вони відчують, якщо побачать наше невдоволення?
10. Як найкраще вчинити в таких випадках?
Вправа “Алгоритм подолання стереотипу” - 5 хв.
Алгоритм подолання негативних стереотипів — це, по суті, прояв чесності із самим собою. Рефлексія (розуміння власних думок і почуттів) дозволяє бути відвертим із собою, прагнути визначати , з чим ми маємо справу: зі стереотипом чи з власною реакцією? Для цього, усвідомивши присутність стереотипної думки чи поведінки можна відповісти на декілька запитань:
1.     Які почуття я маю та як поводжуся?
2.     Які помилкові думки, переконання засмучують мене, турбують, пригнічують, змушують почуватися винним і поводитися неадекватно обставинам?
3.     Як можна скоригувати мої хибні думки, переконання?
4.     Як скоригувати свою поведінку, а також неправильні думки?
Обговорення: Які ще шляхи подолання стереотипів ви можете запропонувати?
( Розвиток критичного мислення, уяви, творчих здібностей, гумору,зеркало-стереотип, ігнорування стереотипу, несподівана реакція, пародія стереотипу, самопародія, менше прегляду ЗМІ, розвиток емпатії, педагогічної рефлексії, все робити не так, як це зазвичай роблять інші, використовувати предмети не за їх прямим призначенням, ходити і їздити незвичними маршрутами, виявляти емоції не властивим тобі чином. )
Вправа “Циферблат” - 7 хв.
Мета: Розвиток творчої уяви та мислення.
Учасники (та глядачі) об'єднуються в команду по три. На дошці прикріплений циферблат з 12 числами та властивостями до кожного числа (приховані). Кожна команда  вибирає та записує 3 числа від 1 до 12. Учасникам пропонується якнайшвидше написати список з 5 предметів, що відповідають обраним числам (властивостям) та знайти найдотепніші рішення.
Приклад циферблату: 1- білий, 2 - дешевий, 3- маленький, 4- рухливий, 5- спритний, 6 — легкий, 7 — симпатичний, 8 — гнучкий, 9- волохатий, 10- нічний, 11- довгий, 12- їстівний.
Артерапія - 4 хв.
Для закріплення теоретичних та власних висновків на моторному рівні пропонується із пластиліну виробити щось або когось, що було б символом учителя, вільного від будь-яких стереотипів. Учителі ліплять, демонструють та обгрунтовують свій вибір. Маленькі фігурки рекомендовано поставити на робочому столі у класі і тримати їх там протягом якнайменше місяця. Вони нагадуватимуть про необхідність переоцінити свої стосунки з учнями, пов'язані з існуванням індивідуальних стереотипів.
Завершення тренінгу.

1 коммент.